D.O.G.-project
D.O.G = Door Omgaan Groeien, maar ook … Doen Ontdekken Genieten

D.O.G. geeft kinderen en jongeren de mogelijkheid om - met behulp van een hond als co-trainer - eigen vaardigheden te ontdekken en te werken aan sociale competenties. Het is een ondersteuning naar kind en school. Door het werken met de hond krijgen kinderen snel een positieve reactie en is er sprake van groeiend zelfvertrouwen.

Informatie over het D.O.G.-project is te vinden in deze flyer en in dit filmpje.

Voor wie is het D.O.G.-project?
  • Voor kinderen/jongeren met behoefte aan extra aandacht op gebied van sociale of emotionele zelfredzaamheid.
  • Voor kinderen/jongeren met behoefte aan ontwikkeling van zelfvertrouwen.
  • Voor kinderen/jongeren waarbij de communicatieve redzaamheid moet worden gestimuleerd.

De ervaring leert dat kinderen en jongeren eerder te bereiken zijn door de interventie van dieren. Dieren bieden een goede ingang om met kinderen en jongeren te werken aan doelen, zoals zelfvertrouwen vergroten, samenwerken, contacten aangaan, emoties leren uiten en agressie reguleren en dus de zelfredzaamheid bevorderen. De D.O.G.-honden zijn zeer effectief in het waarnemen van spanning of overmatige emoties. De acties die de honden ondernemen kunnen als “kalmerend of rustgevend” worden genoemd, maar soms ook uitdagend.

Honden zijn uniek in het dierenrijk. Als enige diersoort zijn zij erin geslaagd te ontdekken hoe je kunt participeren in de gemeenschap van een compleet andere soort. Dat duidt op een bijzonder hoog ontwikkelde sociale competentie. Psychologen definiëren sociale competenties als het vermogen van een individu om zijn/haar behoeften en verwachtingen af te stemmen op die van het collectief, zodat hij/zij in de groep past. Daarvoor moet het individu zich een aantal vaardigheden eigen maken, zoals het vermogen om relaties aan te gaan, zijn agressie te reguleren, regels te leren en zich eraan houden, hulp bieden en deel te nemen aan diverse groepsactiviteiten. (Adam Miklósi is hoofd van de faculteit gedragsbiologie te Boedapest).

Jaren geleden heb ik (Marion de Jongh) diverse studiereizen naar de VS gemaakt en heb daar de inzet van honden op scholen gezien. Vanuit zo’n reis is het D.O.G.-project ontstaan, gebruikmakend van mijn kennis als hondengeleider en leerkracht, maar bovenal het vertrouwen in kinderen en hun talent om nieuwe uitdagingen te willen aangaan. Zij nemen mij mee op hun reis, waarop kinderen met dier komen tot nieuwe inzichten.

Hoe vaak:

In 10 sessies van 1 uur werken de leerlingen met de hond(en) aan het behalen van hun doelen. Vooraf vindt er een intake plaats en achteraf wordt er een evaluatiegesprek gehouden.

Waar:

Het team van het D.O.G.-project komt naar de school van het kind. Samen aan het werk op een plek die voor de leerlingen herkenbaar en vertrouwd is.

Beeldmateriaal:

In de sessies met de honden wordt er beeldmateriaal verzameld. Voor kinderen is het prettig om zichzelf terug te zien en te genieten van het resultaat of juist de mogelijkheid te ontdekken tot een andere aanpak. Ook gebruiken we beeldmateriaal om derden, via onze website, op de hoogte te brengen wat het D.O.G.-project inhoudt.

Wetenschappelijk onderzoek:

De Hogeschool Utrecht (mevr. R. Verhoeven) heeft een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van Dierondersteunende Activiteiten binnen het Onderwijs (AAE) uitgevoerd. Wij zijn bijzonder vereerd dat het D.O.G.-project deel mocht nemen aan dit onderzoek. Promotor is mevr. Professor Dr. Marie-José Enders van de Universiteit van Heerlen.

Wat zijn de criteria om een leerling aan te melden voor een voorziening?
  • Bespreking van de aanvragen in het SOT, met een brugfunctionaris/ambulant begeleider.
  • De aanvragen worden in Grippa gedaan en moeten voorzien zijn van een duidelijke hulpvraag (die de basiszorg van school overstijgt).
  • Een toestemmingsverklaring van de ouders/verzorgers.
  • Een CLB of een historisch verslag of een OPP.
Contactinformatie:

Marion E. de Jongh,
AAE Leerkracht / Topdog coach D.O.G.-project
telefoon: 06-10604409 / e-mail: m.dejongh@driegang.nl